Recenzie Requiem für Dominik

recviem fur dominic poster

Tancuri pe străzile unei Timișori în pragul revoluției în timp ce personajul principal nimerește în mijlocul unui complot comunist, dorind să afle ce s-a întâmplat de fapt cu prieteul său din copilărie, Dominic Paraschiv. O poveste tulburătoare, bazată pe fapte reale.

Filmul Requiem für Dominik (Recviem pentru Dominic) este o capodoperă cinematografică, lansată în urmă cu mai bine de 20 de ani, mai exact în anul 1990, care ne prezintă realitatea românească în pragul revoluției. Datorită subiectului sensibil abordat, filmul nu a fost niciodată lansat în România, cel puțin nu la scară largă.

requiem-fur-dominik-184828l-imagine

Dominic Paraschiv a fost un inginer chimic în Timișoara anilor ’89, la începutul mișcărilor care au pus în cele din urmă punct dictaturii comuniste a lui Nicolae Ceaușescu. Paraschiv era de religie romano-catolică, fiind un cunoscut simpatizant liberal, căsătorit, cu trei copii. Regimul de atunci l-a expus pe acesta gol-pușcă, într-un pat de spital, aflat pe moarte datorită unor împușcături de armă, acoperit doar cu o plasă de pescuit, în fața televiziunii românești drept ”Măcelarul din Timișoara”, fiind acuzat de masacrarea a 80 de anti-comuniști. În realitate, însă, lucrurile stăteau complet diferit, singura victimă reală fiind doar Dominic, în cârca căruia i s-au pus crime pe care nu le-a comis. Între timp, peste hotare, prietenul lui vechi, Robert Dornhelm, se pregătea să facă un film de comedie, când a văzut în ziar o poză cu prietenul său Dominic. Acesta, împreună cu un alt prieten de-al său, Norbert Blecha, împreună cu care urma să facă filmul de comedie, au luat primul tren spre Timișoara, dorind să afle adevărul și să îi salveze viața prietenului său vechi. Din păcate, aceștia nu au reușit să îl salveze pe Dominic, dar ce au putut face a fost să expună adevărul pe care l-au aflat, prin intermediul unui film artistic, o dramă inspirată din realitate, cu scopul de a îi reabilita numele lui Dominic Paraschiv.

RequiemfrDominik-Filmszene-227194

Robert Dornhelm s-a născut în Timișoara în 1947 și la vârsta de 13 ani a emigrat în Austria, unde a devenit un cunoscut producător de filme. Acesta, care în prezent locuiește în California, a fost prieten din copilărie cu Dominic Paraschiv. Înainte să vină în România, fratele său, Peter, l-a sfătuit să fie atent, deoarece este posibil să i se spună o foarte multe minciuni despre prietenul său din copilărie. Acest sfat s-a dovedit a fi cât se poate de adevărat, fapt care reiese și prin natura filmului.

requiem-fur-dominik-870757l-imagine

Scenariul, scris de Michael Kolhmeier și Felix Mitterer (care este și actorul din rolul principal) este bine conturat, și nu interferează cu povestea complexă pe care o prezintă, dar nici nu menajează părțile dure. Povestea din film începe cu Paul Weiss (Felix Mitterer) care se întoarce în România în timpul primelor zile ale revoluției, pentru a sărbători triumful cu prietenul său Dominic (August Schmolzer). O dată cu sosirea sa în Timișoara, acesta află cu stupoare că Dominic este departe de a fi un ”erou într-un oraș al eroilor”, așa cum i s-a spus inițial. Prietenul său este pe moarte, un ”terorist” afișat zilnic în ziare și la TV. Colegii de muncă ai lui Dominic au depus mărturie împotriva acestuia iar lui Paul îi sunt arătate trupurile neînsuflețite ale victimelor. Doar soția lui Dominic, Codruța (Angelica Schutz) este convinsă ca soțul ei nu ar fi fost capabil să producă o asemenea atrocitate. Cu ajutorul lui Clara (Viktoria Schubert), o tânără reporteriță austriacă care a venit în Timișoara în căutarea unei povești interesante de Crăciun, Paul încearcă să afle adevărul despre prietenul său vechi. Notorietatea lui Dominic este atât de mare, încât căutarea informațiilor despre acesta îl pune pe Paul în situații dificile. Acesta ajunge în vizorul poliției, care îi urmărește fiecare acțiune. Paul se lovește de incompetența nepăsătoare a muncitorilor și a birocrației, în timp ce unele persoane doar mint. Toate acestea în timp ce pe străzi domnește haosul. Nimeni nu mai este sigur pentru cine lucrează și pentru cât timp, alianțele sunt fragile și oportuniștii se tem. Reprezentanți ai securității trag în mulțimile adunate în Piața Operei. În hotel este sediul lor neoficial, jurnaliștii stau pe coridor, bând și discutând, în căutarea unor bârfe. Pe parcursul investigației sale, Paul este încarcerat, apoi eliberat, bătut și, la un punct, în timpul unei adunări, acuzat cu voce tare de a fi un membru al securității, acesta fiind fugărit de o mulțime de revoluționari furioși de care reușește cu greu să scape. Adevărul iese în cele din urmă la iveală, însă este mult prea târziu, deoarece nu îl mai poate salva pe Dominic.

3489854,eK3IQ4ATzOTddAC6ttDnp_Y6CBcdg7cTon0G6HHFwWiUKqa3ojuuW9XLRGCbVh6L0826fU64K9flKo9BfiVfOw==

O parte din material a fost filmat în timpul revoluției din Timișoara și este combinat cu materialul filmat ulterior pentru film. Astfel, autenticitatea imaginilor este uimitoare, un material istoric incredibil, în special pentru tânăra generație care nu a fost prezentă în acele clipe de coșmar. Fiindcă a fost filmat în timpul primelor săptămâni ale revoluției din România, “Requiem pentru Dominic” este probabil primul film care prezintă într-o manieră realistă atmosfera din acele vremuri.

Puteți vedea un trailer aici (din păcate am găsit pe internet doar varianta dublată în engleză a trailerul-ui):